Den ökande tätningen av bosättnings- och trafikområden har konsekvensen att nederbörden flödar snabbare in i avloppssystemet, avloppsreningsverk och mottagande vatten. Översvämningar från överbelastade kanalsystem till översvämningskatastrofer visar effekterna av den progressiva förslutningen särskilt dramatiskt. Samtidigt sjunker grundvattennivån oroväckande i många regioner, eftersom tätningen av de naturliga terrängytorna inte kompletterar grundvattnet med infiltrerat regnvatten.
Lokal regnvattenanvändning, central och decentraliserad infiltration och gröna tak erbjuder möjligheter till hållbar ekologisk men också ekonomisk regnvattenhantering. I allmänhet bör alternativet att täta ytor föredras. Av konstruktions- eller användningsskäl är det emellertid inte möjligt i alla fall att låta regnvatten sippra direkt över otätade ytor. Vårt fokus är därför på problemlösning av dränering av tätade ytor
Regnvattenabsorption och transport
När regnvatten samlas på förseglade ytor måste de relevanta mängderna transporteras med lämpliga dräneringselement. Dräneringselementet spelar en central roll här. Det måste se till att regnvatten transporteras snabbt och effektivt, även över långa avstånd. Dessutom tar dräneringskanalerna funktionen av en tillfällig butik, särskilt när det gäller större nederbörd.
Lämplig planering kan användas för att utforma profilerna för trafikvägar så att hela det förseglade området kan användas som ett bakvattenområde vid århundraden, vilket idealiskt förhindrar källare eller underjordiska garage eller byggnader att flyta över. Eftersom vattnet bara transporteras några centimeter under körbanan kan det släppas ut direkt i öppet vatten, hål, ihåliga diken eller diketunnlar.
Vi hjälper dig med dränering i Malmö!